Chantal Lindsen

zaterdag 19 januari 2019

 

This article in AD_Rotterdam by Chantal Lindsen . photography by Jan de Groen

 

🥁mini duoshow coming up at J’oost where Judith Vos, of Stoopman & Vos, serves you a delicious cup of coffee in a changing setting of art & design made by Rotterdammers. Where you take place on vintage furniture. Everything is for sale, even the chair on which you sit reading your newspaper.

 

🥁coming two months at J’oost: Anuli Croon & Nanna van Heest

.

#kralingenrotterdam #judithvos #joostkoffieschenkerij #stoopmanvos #kralingen #nannavanheest #anulicroon #chantallindsen #jandegroen #feelathome Chantal Lindsen Jan de Groen Nanna van Heest Anuli Croon Judith Vos

AD_Rotterdam _ tekst: Chantal Lindsen _ foto: Jan de Groen

 

20 STAD & REGIO

zaterdag 19 januari 2019

NUL TIEN _ EIGEN KWEEK

 

De emoticons van de stoere havenstad

 

Levenspatronen, zo noemt beeldend kunstenaar Anuli Croon (55) haar kunstwerken. Sinds 1989 is Rotterdam de stad die haar dagelijks inspireert.

 

In de kelder van het voormalige Emmahuis, pal onder Theater ’t Kapelletje, in de Provenierswijk in Rotterdam ligt het creatieve nest van Anuli Croon verscholen. De kunstenares heeft er een zee aan ruimte die is opgevuld met potten acrylverf, tientallen kwasten, verfrollers, droogrekken, een oude etspers, werkbanken en boeken over kunst. Aan de witte muren sieren enkele stuks eigen werken. Het bijna twee meter hoge werk One of Us springt direct in het oog.

 

Het is kleurrijk en modieus. Door de aanwezigheid van twee figuren die wat weg hebben van een emoticon zijn ze direct herkenbaar als een werk van Croon. De voorste figuur kijkt schuin haar atelier in, zijn neus wijst dezelfde kant op. Een mond ontbreekt. Van de figuur erachter, die de persoon vasthoudt, ontbreekt een gezichtsuitdrukking door het ontbreken van ogen, neus en mond.

 

Terwijl Anuli voor het werk staat, vertelt ze: ,,Ik ontwikkel veel dingen in mijn hoofd. Ik schets niet veel. Het duurt lang voordat ik de moed heb om het te doen.’’ Haar ideeën komen eerst tot leven op de computer. Daarna begint het schilderwerk waarbij het doek geregeld met tape wordt afgezet om vormen af te plakken. ,,Ik zet lijnen, patronen, ritmes en kleurvlakken in om tegenstrijdigheden met elkaar te verweven.’’

 

Als kind al tekende ze maar wat graag. Haar leraren vonden op elk proefwerk niet alleen de antwoorden terug, maar ook haar tekeningen. Op de middelbare school studeerde ze af met tekenen om vervolgens een studie aan de kunstacademie te volgen.’

 

Havenstad

Een half jaar na haar afstuderen in 1989 vertrekt ze uit Den Bosch en verhuist naar Rotterdam. ,,Ik wist dat ik hier meer gevoed zou worden. Dat het een havenstad is en de diversiteit aan mensen spraken me erg aan.’’ Die diversiteit aan inwoners lijkt ook terug te komen in haar werken. ,,Ik gebruik nooit blanke of donkere mensen. Ze zijn bij mij altijd paars, blauw of geel bijvoorbeeld. Net als dat mijn personages geen uitdrukkingen hebben’’

 

Wie van veraf naar haar kunstwerken kijkt, ziet een collage. Sta je met je neus bovenop het werk, dan zie je ook de imperfecties. Je ziet letterlijk dat het met de hand is geschilderd of gestempeld. ,,Dat vind ik belangrijk, dat te zien is dat het handwerk is.’’

Haar kunstwerken hebben door de jaren heen op verschillende plekken in het land en het buitenland gehangen. Waaronder in Tent. in Rotterdam, Tac in Eindhoven, Steendrukkerij Amsterdam, VHDG in Leeuwarden, Spinnerei Leipzig. Op het moment hangt haar werk in The Frozen Fountain in Amsterdam en galerie Mint in Londen.

 

Muurschildering

Wie weleens door de Zwaanshals in Rotterdam-Noord is gewandeld, heeft haar werk overigens wellicht ook al eens gezien. Op de hoek van de Witte Zwaanhof siert sinds 2011 een muurschildering met haar design. De straat zorgde voor inspiratie: ,,Het is daar op die plek altijd heel winderig, vandaar dat het haar van een van de personages wappert.’

 

Anuli kijkt geconcentreerd naar de muurschildering en vervolgt: ,,Er wonen alleen al in die straat zoveel verschillende mensen. Dat wilde ik terug laten komen in de drie totaal verschillende types die je ziet.’

 

Hoewel Anuli al zeker 30 jaar bezig is als professioneel kunstenaar vindt ze het nog altijd geen gemakkelijk karwei. ,,Ik dacht vroeger dat het schilderen me makkelijker af zou gaan naarmate ik ouder zou worden. Maar nog steeds als ik bezig ben, weet ik heel lang niet waar de crux zit. Als ik de puzzel dan voor mezelf weer heb opgelost, geeft dat zoveel voldoening.’’

 

 

 

 

 

Wie: Anuli Croon (55)

Wat: Beeldend kunstenaar

Waar: vanaf februari bij Koffieschenkerij J’Oost aan de Oostzeedijk-Beneden 15C te Rotterdam

anulicroon.nl